خاطراتی از بازیهای قدیمی فتحعلی اویسی در سینما/حیدرنژاد: اویسی برخلاف ظاهر سخت و جدیاش، بشدت عاطفی و حساس بود
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۷۵۹۷
کارگردان "حکایت آن مرد خوشبخت" میگوید که هنگام توضیح گذشته نقش "ارشد" برای مرحوم اویسی نزدیک بود که گریه کند، زیرا برخلاف ظاهر جدیاش بشدت عاطفی و حساس بود. همین روحیه باعث شد که فیلم "مریم و میتیل" را در ژانر کودک، با موفقیت بسازد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از اولین بازیهای مرحوم فتحعلی اویسی بعد از انقلاب اسلامی فیلم "حکایت آن مرد خوشبخت" به کارگردانی رضا حیدرنژاد است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: من هم در جواب به او گفتم که دلیلم به ویژگی های خاصی بازمیگردد که در چهرهات هست. ناگفته نماند که او تمام تلاش و سعیش را کرد تا این شخصیت پیچیده را به خوبی بازی کند و موفق هم بود. ساعتها چه در خلوت و چه در کنار من تمرین میکرد. بنظرم واقعاً انسان خوب، خونگرم و خوش برخورد، خوش مشرب بود که ارتباط خوبی با دیگران میگرفت. بازیگری بود که در جامعه راحت ارتباط میگرفت و از موضع بالا با کسی برخورد نمیکرد.
یک طنازی خاص و ویژهای داشت که خاص خودش بود که در ارتباط با آدمها و فیلمهایی که بازی کرده است آن را میبینیم که نمود دارد و جالب است. او در عین حال که چهره به ظاهر خشنی دارد، برای نقشهای منفی مناسب و بدشت انسان حساسی بود. وقتی داشتم درباره گذشته این نقش حرف میزدم و مشکلاتی که دارد، گفت ادامه نده نمیتوانم تحمل کنم. درواقع نزدیک بود که اشکهایش جاری شود.
"شمارنده کارت"، یک تصویر حقیقی اما تکراری از ارتش آمریکا/ قهرمانی که قربانی سانسور و خشونت استاین کارگردان سینما درباره بازیهایی که مرحوم اویسی به ایفای آنها پرداخته است گفت: او در کار خودش موفق بود و اگر دقت کنیم، تمام نقشهایی که بازی کرده است جا افتاده است. اویسی سعی میکرد نقش را از آن خودش کند و تلاش میکرد تبدیل به یک شخصیت قابل باور کند که براحتی تماشاگر با آن ارتباط برقرار کند. کمتر نقشی بوده است که جا نیافتاده باشد.
این مدرس فیلمنامه سینمای کودک و نجوان در ادامه درباره سینما در دهه 1360 و 1370 و موفقیتهای آن و همینطور فیلم "مریم و میتیل" به عنوان فیلم کودک بیان کرد: واقعیت آن است که دهه 1360 و 1370 برای سینما کودک سالهای خاصی بود. علت آن هم این بود که افرادی پیدا شده بودند که به سینمای کودک و نوجوان توجه خاصی داشتند، تداوم این توجه و تلاش برای ارتقای آن باعث شد که سینمای کودک مورد استقبال شود. مرحوم اویسی هم یکی از کسانی بود که در بحبوحه سینمای کودک، فیلم ساخت. زمانی که بمن گفت میخواهد چنین فیلمنامهای را بسازند تعجب کردم زیرا با سابقه بازی و فعالیتهای او در سینما از نظر دور بود که در حوزه سینمای کودک و نوجوان بخواهد فیلم کودک بسازد. اما دلیل آن روحیه مهربان و درون لطیفی بود که داشت که باعث شده بود هم فیلم موفقی بسازد و هم تماشاگران زیادی را برای بازی در این فیلم به سینما دعوت کند. همه اینها بخاطر نگاه حساس و عاطفی بود که مرحوم "فتحعلی اویسی" داشت. بسیار جایش خالی است امیدوارم خدا رحمتش کند.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: بازیگران سینما و تلویزیون فیلم سینمای ایران بازیگران سینما و تلویزیون فیلم سینمای ایران سینمای کودک بازی کرده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۷۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
این روزها همه گریه میکنند، بخصوص گلرها!
به گزارش ورزش سه، تیم ملی فوتسال ایران شب گذشته در دیداری حساس و پرفشار موفق شد در ضربات پنالتی تیم جنگنده ازبکستان را از پیش رو بردارد.
باقر محمدی که شب گذشته درون دروازه ایران ایستاده بود در آخرین ثانیههای بازی که مسابقه 3-3 پیش میرفت با یک جهش خیرهکننده باعث شد مسابقه به ضربات پنالتی کشیده شود. گرچه این حربهای بود که ازبکستانیها به آن چشم دوخته بودند و لوپز سرمربی این تیم در نشست مطبوعاتی قبل از بازی گفته بود که برنامه ویژهای دارد اما درخشش محمدی در ضربات پنالتی که اولین و آخرین شلیک حریف را مهار کرد باعث شد ایران برنده این دیدار حساس و سرنوشتساز شود.
محمدی که قبل از زدن ضربات پنالتی با حرکات نمایشی سعی میکرد روحیه حریف را تحت تاثیر قرار دهد، بعد از مهار پنالتی آخر و قطعی شدن صعود تیم ملی به فینال روی زمین دراز کشید و اشک ریخت، صحنهای احساسی که به خاطرات فوتبالی/فوتسالی ما اضافه شد.
عکسها: محسن داودی